Vi satsar på fortbildning även för våra chefer

Första fortbildningstillfället för cheferna i Katrineholms 1-1-resaVi satsar inte bara på våra pedagoger utan också på våra chefer som ska leda arbetet med digitala verktyg. Under fyra halvdagar kommer cheferna under våren att få stöd i hur de ska lyckas med den digital satsningen. Ansvarig för fortbildningen är Johan Lindström, utbildningsansvarig på Caperio.

Vad skickar jag för signaler?

Vad ger jag för signaler om jag som chef säger att det är viktigt att använda digitala verktyg, men sen fortsätter att använda min analoga kalender. Johan gav flera exempel på vad när man som chef kanske inte tänker att man skickar dubbla signaler, men gör det. Som chef måste man inte kunna allt, men man måste bli medveten om vilka signaler man skickar ut och hur de kan tolkas.

Kollegialt lärande

I en stor digital satsning kan man till en början ta in externa utbildare och föreläsare, men på lång sikt kommer det inte att vara hållbart rent ekonomiskt. Skolorna måste därför själva bygga upp en kompetens med spjutspetsar som driver på och stöttar sina kollegor i det digitala arbetet. Som chef måste man också skapa förutsättningar för erfarenhetsutbyte och kollegialt lärande.

Todaysmeet

Cheferna fick testa på flera verktyg under dagen, bland annat webbtjänsten Todaysmeet. Med hjälp av Todaysmeet fick cheferna svara på frågan Vad är viktigast att eleverna har med sig när de slutar grundskolan? De fick också själva skapa ett eget rum på Todaysmeet. Förhoppningsvis kommer de själva att använda tjänsten i ett lämpligt sammanhang framöver.

Styrkor och utmaningar

Under dagen pratade vi också om styrkor och utmaningar. Var och en fick svara på två frågor:

  • Vilka  styrkor har jag i min verksamhet?
  • Vilka utmaningar har jag i min verksamhet?

Svaren kommer Johan att sammanställa och presentera vid ett annat utbildningstillfälle.

På skolnivå och förvaltningsnivå fick vi även fundera på frågorna:

  • Rektor: varför ska en elev börja på din skola?
  • Förvaltning: varför ska en elev börja på en skola i Katrineholm?

Bilden av framtiden

Alla fick i uppgift att fundera på och skriva ner sin bild av framtiden om cirka tre år. Vad ser jag i verksamheten då? Vart har jag kommit? Hur jobbar vi med digital teknik? Hur har vi tänkt? Har vi tänkt om? Har det skett en stor förändring eller en liten förändring?

Alla fick sen lägga ner sina tankar i ett kuvert, försegla det och skriva namn och datum på det.

Vilken pedagogik är det vi vill genomföra?

Inför en stor digital satsning ägnas väldigt mycket tid på att diskutera val av hårdvara och vilka program/appar vi ska använda. Vi borde istället lägga tiden på att prata så mycket pedagogik som möjligt, det är pedagogiken som ska vara i fokus och det stom ska vara styrande, inte tekniken.

Det var en väldigt givande halvdag och jag längtar personligen redan till nästa tillfälle.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *