Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren som vi just nu får in angående bytet till Mac-datorer samt personalens och elevernas iPads.

iPads

Vilken modell på iPad får lärarna?
Modellen på iPaden är, iPad Air 2 64GB WiFi.

Appar

Vilka grundappar kommer att finnas på alla paddorna?
Det kommer att finnas ett antal grundappar som alla lärare får på sina iPads. Följande appar kommer att finnas:

  • Adobe Acrobate
  • Book Creator
  • Calculator
  • Cloud QR
  • Comic Life 3
  • Explain Everything
  • FilR
  • Garage Band
  • iBook
  • iMotion
  • iMovie
  • Inläsningstjänst
  • IntoWords
  • Kanbana
  • Keynote
  • Numbers
  • Pages
  • Pic Collage
  • Ping Pong Mobile
  • Popplet
  • Puppet Pals 2 HD
  • QR-reader for iPad
  • YouTube
  • Legimus

Vem bekostar grundapparna som kostar pengar?
Projektet 1-1-satsningen bekostar en uppsättning grundappar för alla lärare eftersom vi vill att det ska finnas en likvärdighet.

Vem tar kostnaden för appar
Förutom grundapparna som satsningen bekostar är det upp till varje skola att ta kostnaden för framtida appar.

Varför bekostas inte alla appar centralt?
Vi ser appar som läromedel och varje enskild lärare måste bedöma vilket läromedel han/hon vill använda sig av. Därför är det upp till varje lärare att bedöma vilka appar som passar honom/henne och klassen bäst.

Vem har valt ut grundapparna?
Pedagoger på förvaltningen har valt ut grundapparna utifrån omvärldsbevakning, pedagogers erfarenhet och användning av appar samt efter samtal med Caperio och Apple.

När kommer apparna att börja skjutas ut?
Apparna kommer att börja skjutas ut klockan 17.00 onsdagen den 9/3. Tar du hem iPaden och ansluter den till ditt hemmanätverk kan det vara bra att tänka på att nedladdningen tar mycket datatrafik om du endast har tillgång till mobilt bredband.

Jag har inte fått några appar utskjutna, vad gör jag?
Ta kontakt med Service Desk på 0150-569 00 eller 6900@katrineholm.se för att höra vad som kan ha hänt.

Hur laddar jag ner gratisappar?
Gratisappar laddar du enklast ner direkt via App Store med ditt kommunala AppleID-konto.

Hur laddar jag ner appar som kostar pengar?
Appar som kostar pengar ska köpas in via kommunens volymköpsprogram (VPP) som erbjuder upp till 50 % vid köp av flera än 20 appar av samma sort. Ta kontakt med Service Desk på 0150-569 00 eller 6900@katrineholm.se för att beställa appar.

Varför ska jag inte ladda ner betalappar via App Store utan via VPP?
Appar som köps in via VPP hamnar i en ”central pott” och inte på ett personligt AppleID-konto. Från den centrala potten kan apparna via Servicedesk installeras på en eller flera specifika iPads. Om man vill, kan appen återtas till den centrala potten och därefter på nytt installeras på en helt annan iPad utan att appen behöver köpas igen.

Om din iPad skulle gå sönder eller bli stulen så finns apparna kvar i kommunens verktyg VPP och kan flyttas över till din nya iPad. En annan anledning är att om du slutar byter verksamhet och inte länger har tillgång till apparna kan IT-kontoret ta tillbaka apparna och skjuta ut dem till en annan användare/iPad.

  1. Mängrabatt. Vid köp över 20 appar av samma sort får vi upp till 50% rabatt. Exempelvis: om årskurs 1 med 300 elever vill installera appen King of Math JR som kostar 30kr/st, skulle vi spara 4 500kr vid första inköpet. År 2 sparar vi 13 500kr eftersom vi kan återta och återanvända de redan köpta appar till de nya eleverna i årskurs 1.
  2. Flytt av appar. När en lärare eller elev slutar, återtas apparna till den centrala potten och kan därefter installeras på en ny lärares eller elevs iPad. Vid köp av appar via ett personligt AppleID-konto går apparna förlorade och skolan behöver köpa in dessa på nytt.
  3. Nya elever och lärare. När nya lärare och elever börjar installeras automatiskt de grundappar som personen ska ha på deras iPad. De appar som köps in via VPP finns alltid tillgängliga via Servicedesk, det garanterar att alla elever, lärare och skolor får likvärdiga förutsättningar.
  4. App-pool. Via VPP kan vi ha ett antal appar i en ”app-pool”. Dessa appar skulle en klass tillfälligt kunna boka och därmed låna och använda inför exempelvis ett tema.

AppleID-konto

Vilket AppleID-konto ska jag använda?
Alla ska skapa upp AppleID-konton baserade på personens kommunala e-postadress. Inga privata AppleID-konton ska användas på dessa iPads.

Jag har redan ett kommunalt AppleID-konto ska jag skapa ett nytt?
Nej, om du redan har skapat ett AppleID-konto baserat på din kommunala e-postadress, behöver du inte skapa ett nytt konto.

Jag har skapat upp ett personligt AppleID-konto med min kommunala e-postadress, hur gör jag?
Du använder ditt AppleID-konto som är kopplat till din kommunala e-postadress men behöver tänka på att alla appar som du vill ladda ner som kostar pengar ska beställas via volymlicensprogrammet (VPP).

Jag har ett privat AppleID-konto kan jag använda det?
Nej, vi vill inte att några privata AppleID-konton ska användas. Anledningen är att apparna då ligger på ditt privata AppleID-konto och ägs av dig och inte kommunen om din iPad skulle bli stulen eller du skulle sluta din anställning i förvaltningen. 

Tillbehör

Kommer vi att få någon adapter till iPaden?
Nej, det kommer inte att följa med någon HDMI- eller VGA-adapter till iPaden. Istället kommer projektet att försöka förse alla klassrum som har projektorer med en AppleTV. Det går givetvis bra för varje skola att köpa in och bekosta adaptrar om det skulle finnas ett behov.

Kommer klassrummet att utrustas med AppleTV?
Vi i arbetsgruppen håller just nu på att se över kostnaden att installera AppleTV i alla klassrum. Om vi kommer fram till att varje klassrum ska ha en AppleTV, så kommer de förhoppningsvis att installeras innan sommaren.

Utskrifter

Kan jag skriva ut från iPaden?
Ja, utskrifter på iPad hanteras via apparna Samsung Mobile Print och Ricoh Print & Scan. Du får automatiskt båda apparna installerade på din iPad.

Jag får inte till utskrifter från iPaden, var vänder jag mig?
Ta kontakt med Service Desk på 0150-569 00 eller 6900@katrineholm.se som kan svara på frågor kring utskrifter från iPaden.

Nätverk

Vilket nätverk kommer jag åt på min skola?
Du kommer åt nätverket MDM-Blomstertid på din skola. Din iPad kommer automatiskt ansluta till nätverket när du är på skolan.

Jag kommer inte åt MDM-blomstertid på skolan, var vänder jag mig?
Ta kontakt med Service Desk på 0150-569 00 eller 6900@katrineholm.se som kan svara på frågor åtkomsten till nätverket.

Kan jag koppla upp min iPad mot mitt hemmanätverk?
Javisst kan du du göra det! Har du en gång lagt in lösenordet till ett nätverk kommer din iPad automatiskt att ansluta sig till det nätverket när du är i närheten.

Lagring

Lagring/filer
Din iPad kommer automatiskt få appen Filr installerad. Filr ger åtkomst till G och H på det interna kommunala nätverket. Filr finns även på din Mac-dator. När du loggar in med appen Filr Skriv på 1-1 bloggen där ni skrivit om lagring, att när man ska logga in med Filr appen från paddan ska man uppge server ip adress: filr.katrineholm.se

Jag har problem att öppna filer i Filr, vad kan det bero på?
En del har problem med att öppna filer med svenska tecken (å, ä och ö) i namnet. Detta är ett problem endast om man jobbar i Safari. Novells (Filr) tekniker jobbar på en lösning. En tillfällig lösning på problemet är att öppna Filr via en annan webbläsare, exempelvis Firefox eller Chrome istället. Problemet uppkommer inte i dessa webbläsare. 

Uppföljningstillfälle

Jag kunde hämta ut min iPad, när kan jag göra det?
Det kommer att erbjudas drop-in-tider för att hämta ut sin iPad för den som inte hade möjlighet att vara med vid utdelningstillfället den 9/3. Tiderna kommer att läggas ut på anslagstavlan i aktiviteten BIF 1-1-satsningen i Ping Pong. Du kan också ta kontakt med larknuten@katrineholm.se för att boka in en tid att hämta iPaden.

Avtal

Vi har tagit fram ett nyttjandeavtal och ansvarförbindelse som alla anställda får skriva på för att få ut sin iPad.

Mac-datorerna

Support

Var vänder jag mig om jag har frågor?
Om det gäller teknisk support som exempelvis internetuppkoppling, skrivare och utskrifter eller programvara, vänd dig till Servicedesk på 0150-569 00  eller 6900@katrineholm.se. Om det gäller andra problem med din Mac-dator vänd dig ansvarig person på skolan om det finns någon, annars till larknuten@katrineholm.se.

Avtal

Lärarnas nyttjanderättsavtalet?
Vi har tagit fram ett nyttjandeavtal och ansvarförbindelse som alla anställda får skriva på för att få ut sin Mac-dator. Nyttjandeavtal och ansvarsförbindelse för personalens Mac-datorer i Katrineholms kommun >>

Kan jag få kopia på mitt nyttjanderättsavtal?
Vi har samlat alla avtal och håller just nu på att sortera upp avtalen. Därefter kommer vi skanna in alla avtalen digital och skicka ut till respektive skola.

Nätverk (internet)

Kommer det trådlösa nätverket på skolan att klara av 1-1?
Just nu pågår ett arbete där IT-kontoret håller på att se över, uppdatera och bygga ut de trådlösa nätverken på alla våra skolor. När eleverna får sina iPads kommer nätverket vara utbyggd för att kunna klara av användningen.

Vilket nätverk kommer vi ha tillgång till?
Både Macdatorerna och iPadsen kommer att anslutas till det trådlösa nätverket MDM-blomstertid.

Varför måste jag installera MDM AirWatch?
För att Solid Park ska kunna skjuta ut program direkt till din dator och för att du ska få tillgång till kommunens trådlösa nätverk MDM-blomstertid.

Hur kommer jag åt MDM-blomstertid
Du måste genomgå den installationsguide av AirWatchAgent.dmg som du fick med vid utdelningen av din Mac-dator. När programmet har installerats på din dator kommer du automatiskt bli ansluten till MDM-blomstertid. Manual – Anslut din dator till AirWatch >>

Lagring

Var sparar jag ner allt jag har på min röda dator?
Försök rensa bort allt onödigt och lägg därefter över allt som du vill spara på G och H.

Kommer jag att komma åt G: och H: på Macdatorn?
Ja, via en programvara som heter Filr kommer du åt G och H. Filr finns både som en webbtjänst, applikation och app. Webbtjänsten når du redan nu via http://filr.katrineholm.se.  Applikationen och appen kommer att skjutas ut från Service Desk så snart som möjligt, någon gång under februari.

Vilka inloggningsuppgifter använder jag på Filr?
Du loggar in på http://filr.katrineholm.se med din e-postadress som användarnamn och ditt vanliga lösenord som du använder när du loggar in på din mejl.

Filr i Dockan på Mac-datorn
Från och med den 10/2 kommer Service Desk att skjuta ut webblänken till Filr som ger åtkomst till G och H. Webblänken kommer att lägga sig längst ner på din Mac-dator, i dockan. Du loggar in i Filr med din e-postadress som användarnamn och ditt vanliga lösenord som du använder för att logga in på e-posten. För att kunna få webblänken utskjuten till din dator, måste du ha anslutit dig till AirWatch enligt den instruktion som du fick vid utdelningstillfället.

Datorerna

Vilken modell på Macdator?
Lärarna kommer att få en MacBook Air 13 Core i5 1.6GHz/4GB/128GB/HD Graphics 6000.

Vilka lärare får Mac-datorer?
Det är samma villkor för Mac-datorerna som för de röda datorerna. Arbetar du mer än 50 % eller om din chef bedömer att du behöver ha tillgång till en egen dator, så får du det. Skolan bär kostnaden för personalens Mac-datorer.

Finns det CD-läsare på datorerna?
Nej, precis som på de röda datorerna kommer det inte att finnas CD-läsare på datorerna. Däremot fungerar de externa CD-läsarna utmärkt att använda även till Mac-datorn.

Varför valde ni en modell utan CD-läsare?
Vi valde en modell utan CD-läsare av flera anledningar, användningen minskar, CD-läsaren gör datorn tyngre och klumpigare och leverantören har erfarenhet att det är mycket mer problem och supporärenden på den datormodellen.

Hur kopplar jag in Mac-datorn till projektorererna i klassrummen?
Just nu kopplar du in din Mac-dator till skolans projektorer med hjälp av den adapter som du fick med din Mac-dator vid utdelningstillfället. Vi håller också på att se över möjligheten att utrusta alla klassrum med en AppleTV för trådlös koppling till projektorn.

Fungerar Mac-datorn ihop med Smartboards?
Ja, genom att uppgradera programvaran Notebook till 15.0. Gratisversioner 10.0 fungerar inte. Ta kontakt med Rickard på Koneo för bästa licensval, per skola eller per rum. Service Desk på 0150-569 00 har packat Notebook och kan skjuta ut programmet till de skolor som har licenser.

Hur länge får vi behålla våra röda datorer?
För att undvika att dubbla kostnader så behöver de röda datorerna lämnas tillbaka så snart som möjligt. De röda datorerna datorerna kommer åtminstone att finnas februari ut eftersom allt inte är på plats än kring Mac-datorerna. Det är upp till skolan att samla in de röda datorerna och höra av sig till IT-kontoret som åker runt för att samla in dem.

Kommer Mac-datorerna att vara låsta?
Nej, datorerna kommer inte att vara låsta, utan var och en kommer att vara administratör på sin dator.

Kommer Mac-datorerna att vara domänanslutna?
Nej, datorerna kommer inte att vara domänanslutna.

Notebook

Kommer Service Desk att skjuta ut den nya programvaran, Notebook?
Ja, Service Desk (Solid Park) har nu packat programvaran och kommer att börja skjuta ut den till de skolor som har licenser.

Jag har problem med Notebook?
I och med Notebook 15, som inte längre är gratis och inkluderat i Smartboard, har varje skola själva fått köpa in sin licens. När det har gjorts har skolan fått ett licensnummer från Koneo. Licensnumret måste ni själva skriva in i programmet vid uppstart (första gången ni startar Notebook 15).

Varför kan ni inte packetera Notebook med vårt licensnummer?
Vi kan inte paketera Notebook med licensnumret eftersom det skulle innebära att varje skola skulle behöva ett eget programpaket vilket blir både onödig och en dyr hantering. En annan anledning till att det inte är möjligt är att varje skola har sitt eget licensnummer, det är alltså inte samma licensnummer för alla skolor i kommunen.

Office-paketet

När kommer Office-paketet att finnas på Macdatorerna?
Nu kan du själv ladda ner och installera Office-paketet på din Mac-datorer. Skulle du under installationen stöta på problem, kan du kontakta ServiceDesk på 0150-569 00. Manual – Installera office-paketet på din Mac-dator >>

Varför måste jag installera Office-paketet själv?
Office-paketet är för stort för att kunna skjutas ut på datorerna via MDM AirWatch, därför blev lösningen att varje användare själv får ladda ner och installera programmet. Skulle du under installationen stöta på problem, kan du kontakta Service Desk på 0150-569 00 eller 6900@katrineholm.se.

Kan jag få hjälp att ladda ner Office-paketet?
Kontakta Service Desk på 0150-569 00 eller 6900@katrineholm.se för att få hjälp med att installera Office-paketet.

Kommer vi få tillgång till Office 365?
Det finns inget beslut på att i dagsläget uppgradera licensen. Vi utreder tillsammans med IT-kontoret om vi ska uppdatera den befintliga licensformen som det fullständiga Office 365 kräver.

GAFE (Google Apps For Education)

Kommer kommunen ansluta sig till GAFE?
Just nu omvärldsbevakar vi för att se hur andra kommuner gör. Inom kort kommer vi behöva e-postadresser till eleverna för exempelvis Skolfederationen.
Eventuellt kommer vi att kika närmare på vad GAFE innebär att gå in i.

Dropbox

Kommer Dropbox att finnas på Macdatorerna?
Nej, tjänsten Dropbox kommer inte att finnas förinstallerad på Macdatorerna men vi rekommenderar kommunens lösning Filr som fungerar på liknande sätt.

Köp av appar

Kan jag köpa in appar via iTunes presentkort?
Vår rekommendation är och kommer att vara att samtliga app- och programinköp bör hanteras via MDM och Apple VPP. I dagsläget är VPP kopplat till vår gamla MDM lösning, där det även ligger en hel del pedagogiska enheter som har licenser. Det kommer att flyttas över så småningom, men är ännu inte på plats. Det innebär ett relativt stort arbete som troligtvis kommer vara klart tidigast i slutet av februari.

Varför ska jag köpa appar via MDM och Apple VPP?
För att du via Apple VPP kan få uppemot 50% rabatt vid köp av minst 20 licenser (appar). om med iPads. Det kan komma att handla om stora summor framöver som kan gå till annat eller ytterligare appar.

Inköp

Kan jag som rektor köpa till datorer?
Om du önskar komplettera med ytterligare Mac-datorer gör du beställningen precis som vanligt via kommunens beställningsportal.

Tillbehör

Vilka tillbehör ingår till Mac-datorn?
Till datorn ingår ett fodral. De eventuella möss som du idag har till din röda datorer kan givetvis användas även på Mac-datorn.

Vad ingår för tillbehör till iPaden för lärare?
Till iPaden kommer du att få ett kombinerat fodral med inbyggt tangentbord.

Vad ingår för tillbehör till iPaden för elever?
Elever i årskurs 1-3 kommer att få ett fodral med separat tangentbord.  Elever i årskurs 4-6 får ett kombinerat fodral med inbyggt tangentbord.
Eleverna i årskurs 7-9 får ett kombinerat fodral med inbyggt tangentbord.

Vi skulle önska fler adaptrar, vem tar kostnaden?
Varje lärare fick vid utdelningen en personlig adapter. Önskar man ytterligare adaptrar, är det skolan som beslutar om detta och får ta kostnaden.

Kan jag byta min VGA-adapter till HDMI-adapter?
Vi var osäkra på hur det såg ut på skolorna. Hör därför av dig till larknuten@katrineholm.se om du vill byta den VGA-adaptern som du fick tillsammans med din Mac-dator till en HDMI-adapter.

AppleID

Vad ska vi ha för AppleID kopplat till våra Mac-datorer?
Ni ska skapa upp ett AppleID-konto baserat på er kommunala e-postadress.

Vilken adress ska jag använda för AppleID?
Du ska använda din kommunala e-postadress.

Utskrifter

Går det att skriva ut från Mac-datorerna?
Nej, skrivarfunktion är inte färdigt för Mac än. Det kommer att hanteras via AirWatch MDM så snart det är klart. Detta gäller för skrivare som är kompatibla med Mac. Vi kommer inte att använda AirPrint i dagsläget, då ett flertal skrivare inte har stöd för det.

När kommer vi att kunna skriva ut från våra Mac-datorer?
Utskrifter kommer att hanteras via Service Desk och AirWatch MDM klienten. Service Desk jobbar för närvarande på att ta fram en bra lösning för detta. Vi kan i dagsläget inte säga när det kommer att vara klart, men frågan är prioriterad och kommer förhoppningsvis att lösas under februari.

Uppdateringar

Datorn hämtar uppdateringar automatiskt kan man styra det?
I AppStore kan man ställa in så att datorn inte hämtar uppdateringar automatiskt. Gå in på inställningar och bocka ur alternativet ”leta efter uppdateringar automatiskt”. Detta kräver däremot att du har skapat ett Apple ID.

Måste jag installera uppdateringarna?
Uppdateringar är bra och förbättrar funktionalitet och korrigerar eventuella buggar. Om inte datorn automatiskt letar efter och installerar uppdateringar rekommenderar vi att du regelbundet går in och kollar om det har kommit några uppdateringar.

Går det att styra uppdateringar till ett specifikt nätverk?
Det kommer gå att styra uppdateringar till specifika nätverk via MDM-lösningen. Detta kommer vi titta på tillsammans med Service Desk, men det är inte prioriterat och kommer därför dröja innan vi får till en sådan lösning.